RPH Dunia Sains dan Teknologi Tahun 1
Contoh 2
Tajuk | Lidah Untuk merasa. |
Ringkasan | Murid mengenalpasti rasa manis, masin,masam dan pahit pada makanan. |
Standard Kandungan | Sains Fizikal 7.1 Mengaplikasi pengetahuan tentang pelbagai rasa. |
Standard pembelajaran | 7.1.2 Mengelas pelbagai bahan makanan berdasarkan rasa manis, masin, pahit, dan masam dengan menjalankan penyiasatan. |
Masa | 60 minit |
EMK | Keusahawanan Kreatif dan inovatif |
Sumber | i) Bahan maujud (jeruk buah, garam, gula, peria, kopi, kicap dan buah-buahan) . ii) Lembaran kerja iii) Buku teks dan aktiviti |
Aktiviti | 1. Persediaan i) Guru meminta pelajar merasa jeruk buah yang mengandungi beberapa jenis buah-buahan. ii) Pelajar menyatakan buah yang terdapat dalam jeruk buah itu. iii) Murid mengenalpasti rasa pada jeruk buah tersebut. 2. Imaginasi i) Pelajar menyatakan perbezaan rasa yang terdapat dalam jeruk buah. ii) Murid mengelaskan bahan dalam jeruk mengikut rasa yang dikenalpasti. 3. Perkembangan iv) Pelajar diagihkan ke dalam 6 kumpulan. v) Pelajar diberi beberapa jenis bahan seperti garam, gula, peria, kopi, kicap dan buah-buahan . vi) Pelajar merasa dengan lidah bahan-bahan yang diberikan. 4. Tindakan i) Pelajar melengkapkan jadual rasa berdasarkan bahan bahan yang diberikan. ii) Pelajar membentangkan hasil mereka iii) Pelajar mencampurkan buah-buahan tersebut supaya menjadi rojak yang sedap (EMK-Kreatif) iv) Pelajar bertukar-tukar rojak dengan kumpulan lain. |
Penilaian | Contoh soalan : i) Padankan makanan dengan rasanya.( buku aktiviti m/s 41 ) |
Aktiviti pemulihan | Pelajar menulis perkataan berdasarkan rasa pada makanan ( lembaran kerja) |
Aktiviti pengayaan | Melengkapkan jadual rasa berdasarkan makanan yang diberi. ( lembaran kerja) |
No comments:
Post a Comment